Loading...
Diensten2019-05-10T19:02:28+00:00

IETS VOOR JOU?

Wil je meer bewegen of afvallen, maar lukt het je niet om vol te houden? Val je na een tijdje toch weer voor de verleiding en gaat het vanaf dan bergafwaarts? Vraag je jezelf af hoe dit kan en twijfel je daarom aan jezelf? Of je het überhaupt wel kan?

Ben je klaar met jojoën en wil je een blijvend resultaat?

In het traject dat we aanbieden leer je onder begeleiding hoe je gedrag tot stand komt en leer je hoe je je eigen gedrag verandert, zodat je meer beweegt of afvalt. Je krijgt dus geen kant en klare training- of voedingsschema’s aangereikt. We snappen dat dit lekker makkelijk is, maar de gedragswetenschap laat zien dat juist zelf leren hoe je moet veranderen, effectief is voor langdurige gedragsverandering.

Meer weten?

TRAJECT GEZONDE GEDRAGSVERANDERING

In dit traject leer je hoe je gedrag tot stand komt en hoe je je eigen gedrag verandert. Dit doen we met persoonlijke begeleiding, hoofdzakelijk gesprekken, waarna je zelf met de nieuwe inzichten aan de slag gaat om je gedrag te veranderen.

We begeleiden je met een methode, ontwikkeld op basis van wetenschappelijk onderzoek. DE BEWEEGREDEN ontwikkelde deze methode in samenwerking met experts op het gebied van gedragsverandering: drs. Johnny Buivenga, prof. dr. Rick van Baaren en dr. Matthijs van Leeuwen van de Radboud Universiteit Nijmegen. De methode speelt in op bewezen factoren die helpen bij in beweging komen en afvallen. Om een voorbeeld te geven:

  • Belemmerende cognities. Overtuigingen als: “Ik kan het niet.”, “Het is alles of niets.”, “Ik heb al drie keer niet gesport, nu heeft het geen zin meer.” zitten verandering in de weg. Deze overtuigingen uitdagen en ombuigen zorgt voor positieve lange termijneffecten.
  • Nieuwe gewoontes zijn essentieel om gezond te blijven. In onze methode gebruiken we het wetenschappelijke onderzoek dat aangeeft hoe je nieuw gewoontegedrag te creëert.
Neem contact op

WAT HOUDT HET IN?

In het Gezonde Gedragsverandering traject doorloop je onder begeleiding zes fases:

We maken kennis. Wie ben je? Waarom ben je hier? Wat is voor jou belangrijk? Aan welke dingen heb je een hekel? Hoe ziet je leven eruit? In welke omgeving leef je? Ieder mens is uniek. We willen je goed leren kennen zodat we je op de juiste manier kunnen begeleiden.

We verkennen jouw wensen. Wat wil je bereiken? Hoe maken we jouw wens realiteit? Je leert onder meer over het opstellen van effectieve doelen en strategieën. Met deze kennis ga je zelf aan de slag om een plan te maken voor jouw verandering. We evalueren je plan en scherpen het aan waar nodig. We hebben het over wat jou motiveert en we oefenen met verschillende wetenschappelijk bewezen manieren om te ontdekken hoe jij je motivatie kunt verhogen.

Deze fase vormt het grootste deel van jouw traject. Na het opstellen van je plan ga je aan de slag en evalueren we regelmatig: wat ging goed en waar liep je tegenaan? Je ontdekt wat voor jou werkt door trial en error: sommige dingen lukken en andere mislukken. Dit geeft richting: wat heb jij nodig om je gedrag effectief te veranderen en met welke gedragswetenschappelijke kennis kunnen we je verder helpen?

Beginnen lukt vaak wel, maar volhouden is een stuk moeilijker. Allerlei praktische, cognitieve of motivationele barrières kunnen ervoor zorgen dat je terugvalt. In de Actie & Evaluatie-fase kom je deze barrières tegen. Tijdens dit traject organiseren we sessies waarin je leert hoe je je barrières overwint. We geven je hiervoor wetenschappelijk onderbouwde handvatten, oefenen hiermee en bekijken zo samen wat jou vooruithelpt. Zo leer je zelf jouw barrières overwinnen.

Wat heb je aan een verandering die tijdelijk is? We onderzoeken in deze fase wat nodig is om jouw verandering blijvend te maken. Hoe laat je de verandering aansluiten bij jou en jouw leven? Eén manier om gedrag langdurig te veranderen is door er gewoontegedrag van te maken. We leggen uit hoe gewoontes tot stand komen en hoe je ze creëert. Onder begeleiding vorm je je nieuwe gezonde gedrag om tot gewoontegedrag.

In deze laatste fase zorgen we ervoor dat jij je eigenaar voelt van jouw verandering en dat je dit proces onder controle hebt. Dit is essentieel voor blijvende verandering. We bouwen de intensieve begeleiding af en evalueren hoe het gaat met steeds minder begeleiding. Je krijgt een overzicht van de stappen voor gedragsverandering met de gebruikte wetenschappelijke inzichten zodat je dit kunt gebruiken om je verandering in stand te houden.

Plan een verkennend gesprek

06-17030304